X

Uppförandekod



Vår uppförandekod har antagits för att tydliggöra de värderingar och principer som styr vårt förhållande till medarbetare, kunder, affärspartners, ägare och andra intressenter.

SYFTET MED VÅR UPPFÖRANDEKOD

Vår uppförandekod har antagits för att tydliggöra de värderingar och principer som styr vårt förhållande till medarbetare, kunder, affärspartners, ägare och andra intressenter.

Vi förväntar oss att våra leverantörer till fullo respekterar vår Uppförandekod i relationen med Gluetec. Vi förväntar oss också att leverantörernas egna verksamheter uppfyller en motsvarande kod, såvida detta inte förhindras av lagar och regelverk gällande för leverantörens verksamhet. Avvikelser från vår Uppförandekod skall skyndsamt rapporteras till Gluetec för vidare bedömning och åtgärder.

Koden bygger på internationellt överenskomna regler, främst de tio principerna enligt FN:s Global Compact. Enligt dessa ska alla företag upprätthålla ett antal grundläggande riktlinjer som avser mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, yttre miljö och korruption inom de ramar de kan påverka. Koden har antagits av Gluetec AB’s styrelse och kan endast upphävas eller ändras av styrelsen.

GRUNDLÄGGANDE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER, ARBETSVILLKOR OCH SOCIALT ANSVAR

Grundläggande mänskliga rättigheter ska respekteras och tillämpas lika för alla medarbetare oavsett anställningsform. Alla medarbetare har rätt att ansluta sig till lagliga föreningar och organisationer som de väljer själva samt att förhandla sina arbetsvillkor kollektivt.  Vi accepterar inga former av tvångsarbete, skuldslaveri, handel med sexuella tjänster eller människohandel. Vi respekterar barns rätt till personlig utveckling, utbildning och vi använder oss inte av barnarbete.

MÅNGFALD, JÄMSTÄLLDHET, OCH INKLUDERING

Vi anser att människors olikheter bidrar till en attraktiv och dynamisk arbetsplats. Vi ska erbjuda en arbetsplats där skillnader respekteras och uppskattas. Både våra medarbetare och kunder ska känna sig inkluderade. Alla medarbetare ska behandlas rättvist och fördomsfritt oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning eller ålder.

På motsvarande sätt behandlar vi kunder och andra intressenter rättvist och fördomsfritt. Ingen medarbetare ska utsättas för kränkande särbehandling eller trakasserier. Rekrytering, utvecklingsinsatser och befordran ska ske på grundval av kompetens, kvalifikation, meriter och prestation.

HÄLSA, ARBETSMILJÖ OCH SÄKERHET

En god och säker arbetsmiljö är viktigt för Gluetec. Som arbetsgivare har Gluetec huvudansvaret för arbetsmiljön och säkerheten på arbetsplatsen, vilket i sin tur påverkar våra medarbetares hälsa. Vi vill erbjuda en fysiskt, psykiskt och socialt sund och utvecklande arbetsplats för alla medarbetare, och aktivt jobba med att förebygga ohälsa. Alla medarbetare har också ett eget arbetsmiljöansvar genom att t.ex. följa skyddsföreskrifter samt att påpeka risker och brister i arbetsmiljön för sin närmaste chef.

Våra chefer ansvarar för anställdas säkerhet och måste, förutom att ge instruktioner och se till att dessa följs, även skapa en förståelse för nödvändiga säkerhetsåtgärder. Gluetec har nolltolerans mot droger på arbetsplatsen, då de kan äventyra våra medarbetares trygghet, arbetsklimat, hälsa och säkerhet.

MILJÖANSVAR

Gluetec tar ansvar för att minska vår miljöpåverkan, och vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Vår miljöpåverkan består i första hand av transporter, energianvändning i lokaler samt viss kemikalie- och avfallshantering. Vi ska uppfylla eller överträffa gällande lagstiftning och kunders krav. Vi ska i möjligaste mån marknadsföra och sälja varor, som innebär en mindre påverkan på miljön. Vi redovisar vår miljöpåverkan och de insatser som görs inom miljöområdet.

AFFÄRSPRINCIPER

Vi ska agera som en pålitlig och hederlig aktör och leva upp till våra åtaganden. Vi engagerar oss bara i sådan affärsverksamhet som överensstämmer med nationella lagar, internationella konventioner, ingångna överenskommelser och som är i enlighet med uppförandekoden. Vi respekterar och följer konkurrensregler, miljölagstiftning, arbetsmarknadslagar, säkerhetskrav samt andra bestämmelser som sätter ramar för vår verksamhet. Vi tror på långsiktiga affärsrelationer där vi tillsammans med våra affärspartners skapar mervärden. Vi följer givetvis god redovisningssed och alla relevanta ekonomiska och skattemässiga lagar, regler och normer.

Korruption snedvrider marknaden, stör den fria konkurrensen och strider mot lagstiftning. Ingen form av korruption tolereras, varken direkt eller indirekt. Ingen medarbetare får genom sin position eller roll i verksamheten kräva, acceptera eller få personliga fördelar i form av gåvor, erbjudanden eller varor från en leverantör. Ingen kund får heller på motsvarande sätt påverkas i sitt inköpsbeslut rörande vårt erbjudande.  All representation ska präglas av måttfullhet och omdöme så att parterna bibehåller full trovärdighet, och en oberoende ställning gentemot varandra.

Inköp ska alltid genomföras ansvarsfullt och så att vi kan säkerställa pålitliga och långsiktiga affärsrelationer. Vi förväntar oss att våra leverantörer lever upp till nationella lagar och regelverk samt respekterar internationella konventioner såväl som Gluetecs affärsprinciper. Vi ska alltid ha skriftliga avtal och följa upp ställda krav samt agera vid avvikelser. Våra leverantörer ska löpande utvärderas enligt en väl definierad process, i vilken även centrala delar av vår uppförandekod ingår.

KVALITET

Att upprätthålla en god kvalitet av våra produkter och en god service till våra kunder, är en framgångsfaktor för bolagets fortsatt positiva utveckling. Som ramverk i vårt kvalitetsarbete använder vi vår ISO 9001 certifierade ledningssystem. Produkter och tjänster ska levereras i rätt tid, på rätt plats och till utlovad kvalitet, för att maximera värdet och nyttan för våra kunder. Vi för kontinuerligt en dialog med kunderna om deras behov och vi lyssnar på deras synpunkter. Vi är flexibla och lyhörda för vad de kräver och önskar av oss, och vi ska ha effektiva rutiner för hantering av reklamationer.

 

INFORMATIONSHANTERING

Information ska hanteras på ett säkert och effektivt sätt, och ska bidra till att skapa värde för Gluetec, våra kunder, ägare och andra intressenter. Information ska hanteras säkert och i enlighet med gällande lagar såsom GDPR och eventuella överenskomna kund och leverantörskrav. Vi respekterar människors grundläggande rätt till privatliv. Personuppgifter ska inhämtas på ett korrekt och lagligt sätt, vara relevanta för det syfte för vilket de har samlats in och behandlas med största försiktighet.